Taksim gezi olaylary sürecinde ya?anan Kabata?'ta ba?örtülü bir bayana yönelik saldyry ?u günlerde tekrar gündemde. Gezi olaylarynyn arkasyndaki çevreler, kamera görüntüleri olmady?y için o olayyn ya?anmady?yny, yalan söylenerek toplumun kandyryldy?yny savunuyorlar. Hatta daha da ileri gidilerek o bayan lince tabi tutuluyor. Bu linç giri?imine isyan edenlerden biri Sabah yazary Mahmut Övür oldu. 'Biraz insaf diyece?im ama insaf olmady?yny biliyorum' diyen Övür, 'O meydandan Türkiye'ye yayylan nefret dilinden, ta?la?my? vicdanlardan insaf çykmaz. Çyksaydy en azyndan bir kadynyn taciz gibi a?a?ylayycy bir saldyryyy anlatmasy kar?ysynda susarlardy. Ama ne yazyk ki onlar hala 'kanyt var my?' diye öfke kusuyorlar. Mobese kameralarynyn neden kapatyldy?y veya görüntüleri kimin kesip biçti?i de sorgulanmyyor.' diyor. Övür, Gezi olaylarynda nasyl i?renç saldyrylar ya?andy?yna bizzat kendisinin ?ahit oldu?unu da yazysynda aktaryyor. Kabata? lincine tepki gösteren ilk ki?i ise Türk siyaset bilimci, akademisyen ve kö?e yazary Atilla Yayla olmu?tu. Gezi'de bir çok Kabata? olayy ya?andy?yny aktaran Yayla, yazysynda 'Her tacize u?rayan görüntü bulmak zorunda my?.. Kadynyn beyany delil sayylmaly.. Feminist çevreler bile duyarsyz kaldy.. Bir de?il binlerce Kabata? ya?andy.. Gezi'nin yüzlerinden biri saldyrganlyk ve tacizdir' diyordu.
07.03.2015 18:00 2013 yylynda Taksim Gezi Parky olaylary sürecinde ya?anan Kabata?'ta ba?örtülü bir bayana yönelik saldyry ?u günlerde tekrar gündemde. Eski Emniyet Müdürü Hanefi Avcy'nyn avukaty Fidel Okan tarafyndan ba?latylan bu linç giri?imine Gezi olaylarynyn arkasyndaki çevrelerce hemen destek verilmeye ba?landy. Kamera görüntüleri olmady?y için o olayyn ya?anmady?y, yalan söylenerek toplumun kandyryldy?y ileri sürülmeye ba?landy. Daha vahimi ise daha da ileri gidilerek o bayan lince tabi tutulmaya, hakaretlere ve i?renç yaky?tyrmalara maruz byrakylmaya ba?landy.
Ali Ysmail Korkmaz, Berkin Elvan'yn öldürülmesi gibi olaylarda kamera görüntülerinin niçin olmady?ynyn pe?ine dü?en, ya da tacize u?rayan çe?itli kadynlary kamera görüntülerine dahi gerek görmeden savunan çevreler bu kez tam tersini yapyyor.
VURUN KAHPELER!
Hükümet kar?yty olarak da kysaca nitelendirilebilecek kesimlerde -ki buna Gülen cemaati de dahil edilebilir- inanylmaz bir "Vurun kahpeye!" linci ya?anyyor. Ynsanlyktan utandyracak ?ekilde Kabata? ma?duru bayan hakaretlere ve tacize bu kez daha geni? ?ekilde maruz byrakylyyor. Ayny ?ekilde o bayanyn u?rady?y tacize sayfalarynda geni? ?ekilde yer vermi? olan Star gazetesi yazary Elif Çakyr da bu kesimlerin hedefi haline geldi.
Bu linç giri?imine kar?y ise kamuoyunda giderek yükselen bir öfke patlamasy ya?anmaya ba?lady. Ylk tepki Türk siyaset bilimci, akademisyen ve kö?e yazary Atilla Yayla'dan geldi. Kabata?’ta ya?anan saldyry olayy üzerinden Gezi provokasyonunu aklamaya çaly?an ba?ta Pensilvanya medyasy olmak üzere tüm tetikçi kalemlere sert bir yazy kaleme alan Yayla'nyn yazysyndan çarpycy bölümler ?u ?ekilde idi:
Gezi’de bir de?il binlerce Kabata? ya?andy
"Gezi olaylary syrasynda bir Kabata? olayy ya?anmady, binlerce Kabata? olayy ya?andy. Hadi Kabata?'taki Kabata? olayy ya?anmady diyelim, di?er yerlerdeki Kabata? olaylaryny nereye koyaca?yz? Bu tür tacizlere bizzat ?ahit oldum. Ayryca, birçok ba?örtülü ö?rencim u?radyklary sözlü ve fiili tacizi bana aktardy.
Gezi'de Kabata? my Kabata?lar my?
Gezi olaylary sürerken Ystanbul Kabata?'ta mütedeyyin bir kadynyn bebe?iyle birlikte Gezi'ye katylmak için oradan geçip Taksim'e do?ru giden kadynly erkekli bir grup tarafyndan taciz edildi?i haberleri çykmy?ty. Olaylar sona erdikten sonra da bununla ilgili tarty?malar sürdü. Sonra bazy kamera kayytlary ortaya çykty. Bu kayytlara bakylyrsa böyle bir olay ya?anmamy?ty. Ancak, görüntüler tarty?mayy bitirmedi. Tuhaf ?ekilde, olay saatinde etraftaki mobese kameralarynyn tamamyna yakyny ya kapalyydy ya da devre dy?yydy. Ortaya çykan kamera kayytlary ise parçalyydy, eksikti ve üzerlerinde oynanmy?ty.
Her tacize u?rayan görüntü bulmak zorunda my?
Son günlerde Kabata? olayy tekrar tarty?ylmaya ba?lady. Televizyon programlarynda ve gazete kö?elerinde olayy haber yapan gazeteciler, özellikle Elif Çakyr, a?yr saldyrylara maruz kaldy. Hem o hem de olayyn ya?andy?yna inananlar yalancylykla suçlandy. Ma?dur hanym da yalancylykla itham edildi.
Bu tarty?malaryn iki yönüne dikkat çekmek isterim. Ylki, tacize u?rady?yny iddia eden kadynlarla ilgili tavyr. Tüm dünyada gittikçe kuvvetlenen bir e?ilim, taciz iddialarynda kadynlaryn beyanyny yeterli delil saymak ve ona göre davranmak. Özellikle feminist çevreler bunu çok savunuyor. Bu uygulamanyn hiç mahzuru olmady?y kanaatinde de?ilim. Bu yakla?ymla masumiyet karinesi neredeyse tersine çevriliyor. Yddia edenin de?il itham edilenin masumiyetini ispatlamasy bekleniyor.
Kadynyn beyany delil sayylmaly
Bu bir yana, kadynlara verilen bu ayrycalykly statü istismar edilebilir, masum erkeklerin aleyhine kullanylabilir. Nitekim, bu tür vakalarla zaman zaman kar?yla?yyoruz da. Ancak, buna ra?men, bu e?ilimin tamamen haksyz oldu?unu da söyleyememem. Zira, erkek egemen kültürde kadynlaryn ma?dur edilmesi ihtimali güçlü ve ço?u durumda bu tacizleri klasik anlamda hukukî delile ba?lamak gayet zor. Bu yüzden, kadynlaryn beyany delil sayylabilir. Bu hakkyn istismaryny önlemenin garantisi, bu tür vakalaryn haberle?mesinin ço?u zaman kadynlaryn te?hir edilmelerine sebep olmasy.
Feminist çevreler bile duyarsyz kaldy
Bir kadyn bunu göze alyyorsa, onun iddialarynyn do?rulu?una inanmak için bir sebebimiz var demektir. Ancak, feminist çevreler dahi bu konuda ayrymcy. Solcu ve seküler kadynlar kendileri gibi olmayan kadynlara kendilerine tanynan haklary hak görmüyor. Hatta o kadynlara kar?y erkeklerden çok daha ?iddetli ve militanca tavyrlar takynyyor. Bunlar, söz konusu taciz bir "modern" kadyna yapylmy? olsaydy, muhtemelen, delil, kayyt falan beklemez, kadynyn beyanyny iddialaryn do?rulu?unu kanytlamaya yeterli sayarlardy.
Bir de?il binlerce Kabata? ya?andy
Ykinci nokta da Gezi'nin yol açty?y saldyrganly?y ve tacizcili?i Kabata?'a indirgeme ve orada yok sayma veya aklama e?ilimi. Gezi olaylary syrasynda bir Kabata? olayy ya?anmady, binlerce Kabata? olayy ya?andy. Hadi Kabata?'taki Kabata? olayy ya?anmady diyelim, di?er yerlerdeki Kabata? olaylaryny nereye koyaca?yz? Bu tür tacizlere bizzat ?ahit oldum. Ayryca, birçok ba?örtülü ö?rencim u?radyklary sözlü ve fiili tacizi bana aktardy. Di?er bazy ö?rencilerim korkularyndan günlerce soka?a çykamadyklaryny söyledi. Daha yeti?kin olanlar de ja vu hâline dü?tüklerini, tekrar 28 ?ubat psikolojisine girdiklerini söyledi. Onlary byrakyn, ben bile tacize ve saldyryya u?rady?ym hissine kapyldym. Her an bir saldyryya u?rama tehdidi altynda kaldym.
Gezi'nin yüzlerinden biri saldyrganlyk ve tacizdir
Hayatymy ve hayat tarzymy gerekirse mukabil ?iddet kullanarak korumam gerekti?i kanaatine vardym. Bütün bunlary unutacak veya görmezden mi gelece?iz?
Ne kadar tevil etmeye çaly?yrsanyz çaly?yn, gerçe?i de?i?tiremezsiniz, gizleyemezsiniz; Gezi'nin yüzlerinden biri saldyrganlyk ve tacizcilikti." (Atilla Yayla / Yeni?afak)
BYRAZ YNSAF DENEMEZ, ÇÜNKÜ BUNLARDA HYÇ YOK!
Bu a?a?ylyk linç giri?imine isyan edenlerden bir di?er isim ise Sabah yazary Mahmut Övür oldu. 'Biraz insaf diyece?im ama insaf olmady?yny biliyorum' diyen Övür, 'O meydandan Türkiye'ye yayylan nefret dilinden, ta?la?my? vicdanlardan insaf çykmaz. Çyksaydy en azyndan bir kadynyn taciz gibi a?a?ylayycy bir saldyryyy anlatmasy kar?ysynda susarlardy. Ama ne yazyk ki onlar hâlâ "kanyt var my?" diye öfke kusuyorlar. Mobese kameralarynyn neden kapatyldy?y veya görüntüleri kimin kesip biçti?i de sorgulanmyyor.' diyor. Gezi olaylarynda nasyl i?renç saldyrylar ya?andy?yna bizzat kendisinin ?ahit oldu?unu da aktaran Övür'ün yazysy ?u ?ekilde:
"Byrakyn tek parti, tek ?ef dönemini, geriye dönüp bakyn, Türkiye'nin çok partili sisteme geçi?inden bu yana, eski Türkiye'yi biçimlendiren egemen ideoloji toplumun önemli kesimlerini hep yok saydy, a?a?ylady...
Dindary, Kürdü, Alevi'si, azynlyklary hatta sol ve liberal dü?ünce sahipleri bile ötekile?tirilip dy?landy. Sadece onlar da de?il, bu farkly kesimlerin biraz olsun nefes almasyny sa?layan Menderes'ten Özal'a, Erbakan'dan Erdo?an'a, ba?bakan veya cumhurba?kany olanlar bile o egemen ideolojinin saldyrysyndan, a?a?ylamasyndan kurtulamady. Hatta Demirel bile...
Her syky?ty?y dönemde askeri darbelerle etkinli?ini sürdüren bu egemen ideoloji, son 12 yyllyk AK Parti iktidary döneminde askerlerden beklediklerini bulamayynca toplumsal ayaklanmalardan veya medya üzerinden yürütülen algy operasyonlaryndan medet ummaya ba?lady.
Akla hayale gelmeyen yalan ve iftiralarla siyaseti dizayn etmeye katlylar. "Denize dü?en yylana sarylyr" misali her fyrsaty kullandylar. Askeri ky?kyrttylar, "Genç subaylar rahatsyz" diye selam çaktylar, "Karanly?yn farkynda mysynyz?" dediler, 367'yi uydurdular... Önce Yranla?yyoruz, Malezyala?yyoruz diye, sonra da eksen kayyyor diye yaygara kopardylar. ?imdi de otoriterle?iyoruz diye toplumu korkutmaya çaly?yyorlar.
Yenilenmedikçe ve yenildikçe o kesimin öfkesi daha da artty. Bu da onlary "saldyrgan"la?tyrdy. Y?te çevremizi ku?atan "Üst akyl" bu fyrsaty kaçyrmady ve eski Türkiye'nin yeni sürümünü piyasaya çykardy: Toplumsal ayaklanma.
Mayys 2013'te Ystanbul Taksim'de ya?anan Gezi olaylary bu yeni sürümün ürünüydü. Gezi'de kaybedenlerin kitlesel cinnete dönü?en halini gördük. O meydandaki "Ça?da? ve aydynlanmacy" görüntüyü kazydy?ynyzda altyndan inanylmaz bir nefret ve öfke çykyyordu.
?u syralarda o meydanda üretilen, ötekile?tirici saldyrganly?yn sadece bir örne?i olan Kabata?'taki taciz olayyyla ilgili tuhaf bir algy operasyonu yürütülüyor. Hedefe de ba?ta Gazeteci Elif Çakyr olmak üzere o olayy yazan yazarlar kondu. Denilen ?u: "Kabata?'ta böyle bir olay ya?anmady çünkü ortada görüntü yok."
Biraz insaf diyece?im ama insaf olmady?yny biliyorum. O meydandan Türkiye'ye yayylan nefret dilinden, ta?la?my? vicdanlardan insaf çykmaz. Çyksaydy en azyndan bir kadynyn taciz gibi a?a?ylayycy bir saldyryyy anlatmasy kar?ysynda susarlardy. Ama ne yazyk ki onlar hâlâ "kanyt var my?" diye öfke kusuyorlar. Mobese kameralarynyn neden kapatyldy?y veya görüntüleri kimin kesip biçti?i de sorgulanmyyor.
Ayryca o olayyn görüntüsünün olup olmamasy da mesele de?il. Gezi olaylary syrasynda sokaklarda, mahallelerde nasyl bir ötekile?tirme, a?a?ylama ve tehdit savruldu?unu hepimiz ya?adyk. Ba?örtülü insanlar da, Gezi'ye katylanlardan biraz farkly dü?ünen insanlar da her türlü hakarete u?rady.
Her ?ey bir yana, CHP'li arkada?larymla o meydany dola?yrken ya?ady?ym pervasyzly?y, terbiyesizli?i ben biliyorum. Gezi'de ya?anan vandalizmi, a?a?ylamayy, ötekile?tirmeyi Kabata? olayy üzerinden temizlemek mümkün de?il. Bo?una kendinizi yormayyn. Siz de biz de farkyndayyz, Gezi'de typky 1960 veya 28 ?ubat postmodern darbesinin zeminini hatyrlatan kirli bir hava vardy.
Gezicileri çyldyrtan ?ey
Siz bu havayy seviyor olabilirsiniz ama Türkiye toplumu ezici ço?unlu?uyla o zehirli havayy bir daha solumak istemiyor. Bu da sizi çyldyrtyyor. Bu yüzden diliniz KABA, vicdanynyz TA?'la?my? durumda." (Mahmut Övür / Sabah)
(07 Mart 2015, 18:00)
HABERLE İLGİLİ ŞİKAYET, DÜZELTME GİBİ TALEPLERİNİZİ İLETMEK İÇİN TIKLAYIN
HABERLE BAĞLANTILI OLABİLECEK LİNKLER:
TAKSYM GEZY OLAYLARIYLA YLGYLY MAN?ETLERYMYZ
Belgeleriyle Gezi´nin Ardyndakiler
Gezi´ye darbe soru?turmasy
Çapulcu da denmesin, darbe de
Gezi´nin ana iddianamesi tamam
Yabancy vakyflara suç duyurusu
Paralel yapy-Gezi olaylary ba?lantysy man?etlerimiz
Cemaat hala Gezi´de mi?
Cemaat de Gezi´de mi?
Çadyr yakmada paralel ?üphe
Paralel arkada? bu ne tela?